Friday 10 April 2009

Berapa lapisankah kita?

Manusia di dunia ni, yang significantnya, ada dua golongan. Ada golongan atasan, ada golongan bawahan. Yang atasan ni, dihormati, disanjung dan betapa ridiculous dan thick dan arrogant sekalipun, dimaafi. Golongan yang bawahan pula dipandang biasa, boleh bawak bercerita tapi jangan tersalah langkah! Silap langkah, dihambat, dimaki.

Aku tak paham kenapa. Kenapa perlu ada persepsi dan layanan yang pelik. Apa lebihnya yang atas melainkan wang, harta dan kekayaan? Apa kurangnya yang bawah selain darjat? Apakah perlu yang di atas di maafkan kesilapan atas konsep 'masih jahil' sedangkan yang di bawah tidak punya hak untuk dibetulkan kejahilan mereka?

Sesungguhnya yang membuatkan aku lebih kurang memahami adalah ketebalan ilmu itu sendiri di dada yang menjatuhkan hukuman, tebalkah ilmunya? Tinggikah budi pekertinya? Murnikah dirinya? Apakah tidak perlu lagi pembetulan sehinggakan sipesalah-pesalah lain layak dimarahinya sebagaimana rupa sekalipun?

Aku tertanya: Manakah perginya teguran? Manakah perginya kesabaran? Manakah hilangnya kebijaksanaan? Mantra-mantra yang sering diulang tatkala kemarahan meruwap di dalam hati yang lain, diucapkan oleh penjatuh hukuman.

Sia-sia aku rasa pengalaman aku melalui kursus 'internal customer service', 'negotiation skills' dan apa entah lagi kursus anjuran pejabat lama seandainya aku juga turut tergolong dalam lipatan yang sama.

Aku benci melihat keadaan begini berulang-ulang. Aku benci dilibatkan. Aku benci untuk mengakui. Akan tetapi dalam kebencian itu, bukanlah hak aku untuk menyatakan pendirian aku malah lebih jauh lagi untuk aku memperbetulkan. Aku hingusan. "BODOH! Kau dulu aku ajar, masakan kau boleh ajar aku sekarang?!" Tak pernah diungkap namun sebegitu terasa.

Mengapa pula ada kesabaran, hemah dan keinginan memperbetulkan sikaya yang bongkak, ignoran lagi memperlekehkan yang kau kata kau tegakkan? Mengapa kesabaran, kebijaksanaan dan hemah yang kau peragakan dikhayalak sikaya itu tidak kau amalkan tatkala kau bersama yang lain, lapisan bawahan?

Kurangkah nilai mereka? Tidak layakkah mereka untuk kesabaran kau? Lemahkah mereka untuk menerima ilmu-ilmu kau yang mungkin berlautan dalam dan bergunung tinggi?

Apakah??

No comments: